1. teema materjalid
Kirjeldus, näpunäited ja õpetus

1_teema fail printimiseks

Sisu

1. teema. Mina ise, minu tuju ja iseloom

B1-tase

 

1. Sissejuhatus

1. Millised iseloomuomadused on teie arvates positiivsed ja millised negatiivsed?

sõbralik, rahulik, töökas, laisk, arg, sportlik, tugev, seltskondlik, jutukas, lõbus, aus, abivalmis, kinnine, vaikne, aeglane,  tagasihoidlik, optimistlik, pessimistlik, kaval, julge, hajameelne, kade

2. Nimetage kolm omadussõna, mille abil võib teid (või teie sõpra) iseloomustada.

3. Kas teil on mõnikord paha tuju?

4. Mida te tavaliselt teete, kui tuju paha on?

 

2. Olulised sõnad (tekst I)

Tõlkige sõnad emakeelde ja leidke iga seletuse juurde sobiv sõna.

süütunne         (ära) rikkuma              jätkuvalt                      mõistma

kohustus          teadlik olema              koostama                    põhjendamatult

 

1. millestki aru saama ___________________________ (2. lõik)

2. tunne, et oled midagi halvasti või valesti teinud ______________________________ (2. lõik)

3. ilma põhjuseta ____________________________________________ (4. lõik)

4. pika aja jooksul __________________________________________ (2. lõik)

5. kokku panema, tegema _____________________________________ (5. lõik)

6. ülesanne, mille peab kindlasti täitma ___________________________________ (6. lõik)

7. teadma _________________________________________ (3. lõik)

8. halvaks muutma ___________________________________ (1. lõik)   

 

ebakindlalt                  magamatus                             parandama                             trenn

läbikukkumine             ajakava                                    mõjutama                               meeleolu

 

9. ebaõnnestumine ___________________________________________ (5. lõik)

10. tuju __________________________________ (3., 8. lõik)

11. mõju avaldama __________________________________ (5., 8. lõik)

12. ilma magamata olek _____________________________________ (8. lõik)

13. mitte kindlalt __________________________________________ (4. lõik)

14. paremaks muutma _________________________________ (7. lõik)

15. treening _____________________________________ (4. lõik)

16. ajaline graafik _______________________________________ (5. lõik)

 

 

 

 

 

3. Tekst I

 

Kuidas pahast tujust üle saada

1          Kõigil on mõnikord paha tuju, kuid see läheb üle.  Kui tead, mis su tuju ära rikkus, saad seda ka kiiremini parandada.

Süütunne

2          Isegi kerge süütunne võib  tuju mõjutada. Näiteks unustad ära sõbra  sünnipäeva. Ja isegi kui vabandad, on pärast siiski paha olla. Kui tunned end sünnipäeva unustamise pärast jätkuvalt halvasti, siis saada sõbrale väike kingitus või kaart. Sõber mõistab ja ka sinul on parem olla.

 

Suured kohustused

3          Meil on väga palju kohustusi. Me oleme nendest teadlikud ja mõnikord need rikuvad tuju. Selleks, et meeleolu parandada, ei pea iga suure ülesandega kohe hakkama saama. Et ülesanded üle jõu ei käiks, on juba palju abi ka sellest, kui koostada plaan, kuidas probleemiga tegeleda. 

 

Madala enesekindluse päev

4          Mõnikord ärkame hommikul üles tundes end põhjendamatult ebakindlalt. Enesekindlus kõigub, see on tavaline. Aga kui see hakkab liialt langema, tuleks seda ise tõsta. Näiteks on soovitav trenni teha, sest see tekitab hea tuju. Või pane selga midagi sellist, mis sulle väga hästi sobib. Helista kellelegi, kes sind  hinnata oskab ja sulle hästi mõjub.

 

Hirm eksida

5          Hirm läbikukkumise ees tekib tavaliselt siis, kui ees on midagi olulist – maratonijooks, eksam või midagi muud. Tuju võib seetõttu langeda juba mitu nädalat enne olulist sündmust. Keskendu asjadele, mida saad mõjutada: valmistu põhjalikult ette ja otsi kolleegide tuge. Kiida oma töökaaslaste tööd ja toeta neid, et nad hiljem oleksid ka sinu vastu sõbralikud ja mõistvad. Eksamiks õppimisel koosta ajakava.

 

Üksindus

6          Mõnikord on liiga palju tööd ja kohustusi ning sõprade jaoks jääb vähe aega.   Ootamatult võib tekkida tunne, et mitte keegi ei hooli ja sõpru pole. Et sellest tundest üle saada, helista mõnele lähedasele või mängi oma lemmikloomaga.

 

Pisiasjad

7          Kiire elutempo juures võib olla palju pisiasju, mis pidevalt tuju rikuvad. Näiteks telefoniarve, tihe liiklus, arvuti  – kõik need pisiasjad ajavad närvi. Et oma tuju parandada, vaata oma elu kõrvalt, tuleta endale meelde, mis on sulle päriselt oluline. 

 

 Väsimus

8          Magamatus mõjutab mõttetööd ja ka üldist tuju. Kui võimalik, tee puhkepaus või maga. Isegi 15 minutit und annab palju jõudu juurde ja teeb meeleolu paremaks. 

 

(lühendatult http://naine24.postimees.ee/2960393/kumme-kiiret-abinou-kuidas-pahast-tujust-ule-saada)

 

4. Teksti mõistmise ülesanne

Otsustage teksti põhjal, kas need väited on õiged (Õ) või valed (V).

 

1. Sa saad oma tuju paremaks muuta, kui tead halva tuju põhjust. (1. lõik)

2. Tuju rikub mõnikord see, kui tunned ennast milleski süüdi. (2. lõik)

3. Plaani koostamisest pole probleemide lahendamisel abi. (3. lõik)

4. Enesekindlus on alati muutumatu. (4. lõik)

5. Trenn teeb tuju heaks. (4. lõik)

6. Kui kardate ees seisvat võimalikku ebaõnnestumist, võib tuju halvaks muutuda. (5. lõik)

7. Igapäevased pisiasjad teevad tuju heaks. (7. lõik)

8. Puhanud inimene on alati paremas tujus. (8. lõik)

 

 

5. Väljendid I

Leidke tekstist järgmise sisuga väljendid.

 

1. paha tuju möödub (1. lõik) _______________________________________________

2. sa tunned end paremini (2. lõik) ___________________________________________

3. et ülesanded liiga rasked ei oleks (3. lõik) ____________________________________

4. see teeb tuju heaks (4. lõik) _______________________________________________

5. et sellest tundest vabaneda (6. lõik) ________________________________________

6. pisiasjad ärritavad, teevad närviliseks (7. lõik) ________________________________

7. parandab tuju (8. lõik) ___________________________________________________

 

6. Väljendid II

Pange sõnad õigesse järjekorda, et välja tuleksid tekstis sisalduvad väljendid. Mida need tähendavad?

 

1. tujust üle pahast saada

2.  mulle see jõu käib üle

 

7. Fraasid

Sobitage kahe rühma sõnad nii, et tuleksid välja tekstis sisalduvad fraasid.

 

1. kiire                                                 a. süütunne

2. kerge                                               b. liiklus

3. tihe                                                  c. elutempo

4. hea                                                  d. kingitus

5. väike                                                e. tuju

 

 

8. Sõnamoodustus

Kirjutage tegusõnade juurde nimisõnad või nimisõnade juurde tegusõnad, need leiate tekstist.

 

tegusõna

nimisõna

1. läbi kukkuma

 

2.

mõju

3. tundma

 

4.

toetus

5. treenima

 

6. kohustama

 

 

 

 

9. Lausemoodustus

Sõnastage laused ümber, kasutage ette antud sõna. Vajadusel lisage veel 1–2 sõna õiges vormis.

 

1.        üle

Paha tuju möödub.  Paha tuju ______________________________________ .

2.        parandada

Kuidas tuju paremaks muuta? Kuidas tuju _________________________________ ?

3.        paha

Ma tunnen ennast halvasti. Mul on _____________________________________ .

4.        mõistab

Sõber saab sinust aru.  Sõber __________________________________________ .

5.        üle jõu

See ülesanne on mulle liiga raske. See ülesanne _____________________________________ .

6.        hindavad

Sõbrad hoolivad minust. Sõbrad ________________________________________________ .

7.        ajakava

Eksamiks õppides on hea teha plaan. Eksamiks õppides on vaja _________________________ .

8.        ajavad

Pisiasjad muudavad mind närviliseks. Pisiasjad _____________________________________ .

9.        puhkepaus

Pärast tööd puhka natuke. Pärast tööd ___________________________________________ .

 

 

 

10. Sõnavara

 

Valige igasse lausesse sobiv sõna.

 

meeleolu, rikkus, toeta, olulistele, mõjutada, unustasid, hooli, teadlikud, tuge, ootamatult,  kaart, koosta

 

1. Mis su tuju ära _____________________________ ?

2. Ka pisiasjad võivad tuju _________________________________ .

3. Kas sa ________________________________ sõbra sünnipäeva?

4. Saada talle ____________________________ .

5. Me oleme oma kohustustest ____________________________________ .

6.  _____________________________ oma kolleege!

7. Eksamiks õppides ________________________________ ajakava.

8. Kolleegid ei  ___________________________________ minust.

9. Otsige alati sõprade _______________________________ .

10. _________________________________ võib  tekkida tunne, et teil on liiga vähe sõpru.

11. Keskenduge ainult ______________________________________ asjadele.

12. Ka lühike uni võib muuta __________________________________ paremaks.

 

11. Grammatika

Moodustage tegusõnadest käskiva kõneviisi vormid.

helistama

helista

ära helista

helistage

ärge helistage

unustama

 

 

 

 

kirjutama

 

 

 

 

vabandama

 

 

 

 

saatma

 

 

 

 

keskenduma

 

 

 

 

mängima

 

 

 

 

vaatama

 

 

 

 

magama

 

 

 

 

ootama

 

 

 

 

õppima

 

 

 

 

lugema

 

 

 

 

kiirustama

 

 

 

 

kiitma

 

 

 

 

 

 

12. Tekst II

 

Sünniajast sõltub inimese iseloom

1          Teadlased on uurinud inimese sünniaja ja iseloomu seoseid. Uuringust selgub, et inimese sünniaeg võib mõjutada tema iseloomu.

2          Selgus, et inimestel, kes on sündinud suvel, muutub meeleolu kiiresti.  Nad võivad väga kiiresti muutuda rõõmsameelseks või vastupidi –  kurvaks. Talvel sündinud inimesed on rahulikumad.

3          Kevadel ja suvel sündinud inimesed suudavad näha asju peamiselt positiivsetes toonides. Talvel sündinud inimeste seas leidub vähem kergesti ärrituvaid inimesi kui muul ajal sündinute seas.

4          Need, kes on sündinud sügiskuudel, on emotsionaalsemad. Kuid sügisel sündinud inimesed langevad palju harvemini masendusse võrreldes talvel sündinutega.

(www.postimees.ee/tervis)

 

 

13. Teksti mõistmise ülesanne

Otsustage teksti põhjal, kas need väited on õiged (Õ) või valed (V).

 

1. Talvel sündinud inimestel esineb depressiooni sagedamini kui sügisel sündinutel. (4. lõik)

2. Sügisel sündinud inimesed on tundelised. (4. lõik)

3. Suvel sündinud inimeste tuju eriti ei kõigu. (2. lõik)

4. Kevadel sündinud inimesed on üldiselt optimistlikud. (3. lõik)

 

 

14. Väljendid

Leidke tekstist järgmise sisuga väljendid.

 

1. sünniajast sõltub iseloom (1. lõik) ________________________________________________

2. tuju muutub ruttu (2. lõik) _____________________________________________________

3. positiivselt (3. lõik) ___________________________________________________________

4. inimestel tekib depressioon (4. lõik) _____________________________________________

 

 

 

15. Lausemoodustus

Sõnastage laused ümber, kasutage ette antud sõna. Vajadusel lisage veel 1–2 sõna õiges vormis.

 

1. mõjutama

Sünniajast sõltub inimese iseloom. Sünniaeg _____________________________ inimese iseloomu.

2. masendus

Talvel sündinud langevad sageli depressiooni. Talvel sündinutel esineb ________________________________ sagedamini kui sügisel sündinutel.

3. positiivne

Ta on alati optimistlik.  Ta näeb asju __________________________________________ .

4. ärrituma

Ta muutub kergesti närviliseks. Ta __________________________________________ .

5. meeleolu

Õpilaste tuju muutus kiiresti.  Õpilaste ____________________________________ muutus kiiresti.

6. suutma

Ma ei oska ennast muuta. Ma ________________________________ ennast muuta.

7. võrdlema

Suvel sündinud inimesed on optimistlikumad kui talvel sündinud. Suvel sündinud inimesed on talvel sündinutega __________________________________________ palju optimistlikumad.

 

16. Rääkimine

1. Kujutage ette, et teie ühisel sõbral oli eile sünnipäev, aga te unustasite teda õnnitleda. Mida te teete? Arutage seda koos paarilisega.

2. Kujutage ette, et olete Eestis. On pime, külm ja tuuline õhtu novembrikuus. Kuidas see mõjutab teie meeleolu? Arutage kaaslastega, kuidas õhtu meeldivaks muuta.